Saturday 8 January 2011

Kendarat Kahwin

Saya orang Melayu. Melayu sejati dan ada darah Jawa dari sebelah ayah. Budaya orang Melayu, biasalah. Time ada kenduri kahwin mesti ada kendarat yang menjadi tulang belakang dalam majlis tersebut. Kendarat? Tengoklah soalan-soalan atau fakta-fakta kebiasaan tentang kendarat.
  • Tak penat ke jadi kendarat?
  • Ada dapat upah ke jadi kendarat?
  • Baju dengan seluar mesti kotor kene kuah atau sambal kan bila jadi kendarat?
  • Apa faedah nya tolong majlis kawan-kawan atau saudara-saudara? Dapat hasil ke?
Ni antara persoalan tentang menjadi kendarat. Saya pernah menjadi kendarat untuk majlis kawan dan saudara. Honestly, it was kinda tired but fun as well!!. Kendarat biasanya tolong memasak lauk-pauk, tolong lap dan basuh pinggan. Ada gak yang tolong mengangkat lauk-pauk serta nasi untuk dihidangkan kepada tetamu yang datang. Biasanya sekarang orang buat buffet, tapi ada gak yang still buat konsep hidang. Biasanya kendarat akan diselitkan dengan wang kertas RM10, 5 atau 1 di baju mereka. Rokok pun biasanya disponsored oleh tuan rumah. Heaven gila kan? :)
Kerja-kerja ni biasanya memang memenatkan, lagi-lagi kalau matahari terpacak atas kepala. Hambikk kauuuu!!! Hahahaha. Baju dengan seluar tak payahlah nak pakai macam nak pergi majlis orang tapi pakai lah macam nak buat kerja kontrak. Confirm kene kuah atau sambal punya. Yang bestnya part jadi kendarat ni time lepas majlis habis. Apa lagi it's gonna be kendarat's party!!!! Pesta air sambal atau air kuah akan berlaku. Semua kendarat biasanya tak akan terlepas dari disiram dengan air-air kumbahan ni. Lepas dah settle semua, biasanya kendarat akan mengheret pulak pengantin lelaki keluar untuk dijadikan mangsa!!! Sumpah fun gila weyh!!.........Lagi-lagi aksi kejar-mengejar nak tangkap mangsa!! Haha..
Kebaikan menjadi kendarat, hubungan kita dengan saudara atau kawan-kawan lagi bertambah rapat lah. Maybe ada sahabat yang jarang berhubungan dengan kita, so time jadi kendarat la dapat mengeratkan balik silaturrahim dengan kawan kita. Dengan saudara kita pun macam tu gak.
Pengalaman jadi kendarat memang menyeronokkan. Saya rasa ada antara kita tak pernah kot jadi kendarat. Jangan tak try weyh!!! Seriously if you think you are pure Malay, you have to try getting involve in a wedding and be the kendarat. :)

*Time ni internet speed memang laju. Ada pulak kes melatah-latah lepas tu. Kalah gossip girls mak! :D

*p/s Kalau Melayu buat la cara Melayu..hahaha

No comments:

Post a Comment